Saturday, May 26, 2012

Sunway Lagoon RESORT

Siapa ..?
Tan Sri Dato 'Seri Dr Jeffrey Cheah Fook Ling Pengasas dan Pengerusi Kumpulan Sunway,salah satu konglomerat Malaysia yang paling dianggap secara meluas dan mempelbagaikan dikenali untuk pembangunan perdana, Sunway Integrated Resort City, terletak 20 minit di luar bandar ibu negara Kuala Lumpur.
Laluan Kejayaan..?

Jeffrey Cheah dilahirkan di Pusing, sebuah bandar kecil di luar Ipoh di Perak. Beliau mendapat pendidikan menengah di SMKSultan Yussuf di Batu Gajah [1] sebelum meninggalkan untuk melanjutkan pelajaran tinggi di Institut Footscray Teknologi (kini Universiti Victoria) di Melbourne, Australia. Beliau memulakan kerjayanya sebagai Akauntan di sebuah kilang pemasangan motor di Malaysia, tetapi kemudiannya telah meninggalkan untuk meneroka sendiri bidang perniagaan. Pada tahun 1974, beliau mengasaskan apa yang ada hari ini, Kumpulan Sunway syarikat.


Anugerah..?
Pengiktirafan sumbangan Tan Sri Dato' Seri Dr Jeffrey Cheah kepada kemajuan pendidikan di Malaysia dan perkhidmatan kepada hubungan dua hala Australia-Malaysia.2008,
  • Dilantik sebagai Pengerusi Selangor Yayasan Pencegahan Jenayah Malaysia oleh Menteri Perpaduan, Kebudayaan, Kesenian & Warisan
  • Pengerusi & Co-pengasas Institut Strategi dan Kepimpinan Asia (ASLI)
2007, Sekolah berprestij Monash University Perubatan dan Sains Kesihatan telah dinamakan sempena nama beliau menghargai sumbangan beliau yang besar Monash Kampus Sunway Universiti.
2006, DYMM Sultan Selangor telah menganugerahkan Tan Sri Jeffrey Cheah sebagai Canselor Kolej Universiti Sunway.
2005 , Anugerah Usahawan Paling Inovatif Cina Asia
2002,
  • Ahli Kehormat Dewan Perniagaan Melayu Kuala Lumpur  (bukan Melayu yang pertama)
  • Timbalan Presiden Yayasan Buah Pinggang Kebangsaan Malaysia;
1999, Pemegang Amanah Pengasas Yayasan Hati Malaysia
1997-2004, Presiden Persatuan Hakka Malaysia
1996,
  • Ahli EXCO Majlis Tindakan Pelancongan Malaysia, pelantikan oleh Menteri Pelancongan Malaysia.CEO of the Year (Malaysia)
  • Dilantik oleh Menteri Pendidikan didalam Majlis Pelajaran Tinggi Malaysia (sebuah badan yang  bertanggungjawab untuk menggubal dasar pendidikan tinggi di Malaysia)
1997, Menteri Kewangan melantik beliau sebagai Ahli Majlis Yayasan Laporan Kewangan.
1995, Perdana Menteri Malaysia penghormatan kepada beliau dengan Pengerusi Teknologi Industri Kerajaan Malaysia Tinggi untuk Pembinaan dan Perumahan (MIGHT). 1993,
Anugerah Fellow Paul Harris, Tokoh Hartanah Tahun (Malaysia)
1990, Menteri Perdagangan melantik beliau sebagai Pengarah Pusat Produktiviti Negara.
Perniagaan Sunway berada di lebih 40 lokasi di seluruh dunia.Perniagaan terasnya termasuk kejuruteraan awam dan pembinaan,pembangunan dan pelaburan hartanah, bahan binaan;perdagangan dan pembuatan; kuari; teknologi maklumat; liburan,hiburan dan hospitaliti; penjagaan kesihatan dan pendidikan.
Kumpulan Sunway merangkumi 2 syarikat tersenarai awam iaitu Sunway Holdings Berhad dan Sunway City Berhad. Semua syarikat Sunway tetap sabar dan komited untuk menegakkan pelbagai program Tanggungjawab Korporat yang diterajui oleh Kumpulan.Bermula dari seorang akauntan, Tan Sri Dato 'Seri Dr Jeffrey Cheah terlibat dan aktif dalam kedua-dua organisasi kerajaan dan bukan kerajaan. Dia telah diberi lapan Doktor Kehormat oleh universiti terkemuka di seluruh dunia.Beliau juga adalah antara empat pemberi terkemuka di negara iniyang dibuat Hero Kedermawanan 2009 Forbes Asia. Tan SriJeffrey Cheah baru - baru ini dipindahkan ekuiti pemilikan penuhKumpulan Pendidikan (terdiri daripada Sunway University College, Universiti Monash Kampus Sunway, Jeffrey Cheah SekolahPerubatan dan Sains Kesihatan, dan Sunway International School)Sunway bernilai RM700 juta kepada Yayasan Jeffrey Cheah. Tan Sri, yang merupakan Pemegang Amanah Pengasas Yayasan, juga membuat sumbangan peribadi RM20.million untuk Yayasan pada majlis pelancaran oleh Menteri Yang Berhormat Perdana Menteri pada 18 Mac 2010.
 
(sumber :http://saifulamargroup.blogspot.com/ 11042012) Kedua : Sunway Lagoon RESORT http://www.sunwaylagoon.com/

No comments:

Post a Comment